Milieusticker:
de regels per land in 2017

In een eerder blog vertelden we al over de milieusticker die per 1 april 2017 is geïntroduceerd in Frankrijk. Met zo’n vignet, in de vorm van een sticker op je voorruit, heb je toegang tot de zogenaamde milieuzones in bepaalde steden of in de gebieden rondom die steden. Veel landen in Europa hebben inmiddels dit soort maatregelen getroffen voor een betere luchtkwaliteit. Lees in dit blog de regels in populaire Europese landen.

  1. Frankrijk
  2. België
  3. Denemarken
  4. Duitsland
  5. Groot-Brittannië en Noord-Ierland
  6. Italië
  7. Hongarije
  8. Oostenrijk
  9. Spanje
  10. Noorwegen
  11. Zweden

Regels per land

Frankrijk

De steden Parijs, Grenoble en Lyon zijn niet langer toegankelijk zonder milieusticker.

  • In de Parijs geldt iedere mobilist die op werkdagen tussen 8 en 20 uur de binnenstad in wil, een milieusticker (vignet Crit’Air) moet hebben. Afhankelijk van de uitstoot van je auto, krijg je een milieusticker in een van de 6 kleuren. Sinds 1 april 2017 is dit ook verplicht voor auto’s met een buitenlands kenteken. De ringweg valt buiten de zone en daar kun je dus zonder sticker rijden. Ben je in het bezit van een Europese gehandicaptenkaart, dan ben je vrijgesteld en hoef je geen sticker aan te schaffen.
  • Oude auto worden in de milieuzone sowieso geweigerd. Motorvoertuigen die geregistreerd zijn vóór 1 januari 1997, kunnen geen milieusticker krijgen. Voor motorfietsen ligt de grens bij 1 juni 2000. Voor oldtimers ouder dan 30 jaar wordt, onder bepaalde voorwaarden, een uitzondering gemaakt.
  • In Lyon, inclusief de nabij gelegen stad Villeurbanne, is het iets anders geregeld. Daar wordt alleen op dagen met extreme luchtvervuiling een milieusticker gevraagd. Op borden bij de snelwegen wordt dit aangekondigd. De doorgaande snelwegen zijn uitgesloten van de zone.
  • In Grenoble is het wel of niet voeren van de verplichte milieusticker afhankelijk van de mate van luchtvervuiling. Wanneer je een sticker moet gebruiken, geldt dit op alle wegen en snelwegen binnen de metropool.
  • Het Crit’Air-vignet is alleen online te bestellen via de officiële website. Er zijn ook andere sites die het vignet aanbieden, maar die zijn niet officieel en rekenen een hoger bedrag! Zonde om zonder sticker een van deze Franse steden binnen te rijden, want een boete kan je zomaar € 45 kosten.
  • Over niet al te lange tijd zullen ook de volgende steden milieuzones invoeren: Avignon, Bordeaux, Cannes, Clermont-Ferrand, Dijon, Lille, Montpellier, Rouen, Straatsburg en Toulouse. De overheid publiceert nieuws daarover op deze site.

België

Bij onze Zuiderburen is het vooral opletten geblazen in Antwerpen sinds 1 februari van dit jaar.

  • De hele binnenstad geldt als milieuzone. Met een test kun je controleren of je auto welkom is.
  • Heb je geen toegang? Dan kun je een vrijstelling aanvragen, waarmee je tijdelijk wel toegelaten wordt. Optie 2 is een LEZ-dagpas kopen voor € 35 per dag bij een parkeerautomaat in de zone.
  • Ga je naar Brussel? Daar geldt geen sticker, maar de overheid kan wel maatregelen nemen bij sterke luchtvervuiling in de stad. Bijvoorbeeld een snelheidsbeperking of een verbod voor bepaalde motorvoertuigen. Een aankondiging daarover wordt gepubliceerd op picdepollution.be.

Denemarken

In Denemarken zijn alleen regels voor zware voertuigen die naar bepaalde steden rijden.

  • Ga je met een camper van meer dan 3500 kg naar Kopenhagen, Frederiksberg, Aarhus, Odense en Aalborg en heb je een buitenlands kenteken? Dan heb je een EcoSticker nodig om door de milieuzones in de binnensteden te rijden.

Duitsland

Duitsland kent in veel grote steden ‘Umweltzones’. Je hebt alleen toegang tot deze steden met een milieusticker, die ze daar ‘Umweltplakette’ noemen.

  • De milieusticker is geldig zolang je met het kenteken rijdt dat je bij aanschaf op de sticker moet noteren. Voor elk voertuig heb je dus een aparte milieusticker nodig.
  • Automobilisten die in het bezit zijn van een Europese Gehandicaptenparkeerkaart (die duidelijk zichtbaar achter de voorruit geplaatst is), hoeven geen milieusticker aan te schaffen.
  • Op de site van de Duitse overheid kun je zien in welke steden een milieusticker noodzakelijk is. Enkele voorbeelden zijn Keulen, Bonn, Karlsruhe, München, Leipzig en Berlijn.
  • Op snelwegen en provinciale wegen heb je geen milieusticker nodig.

Regels Duitsland

Groot-Brittannië en Noord-Ierland

Alleen als je naar de hoofdstad Londen rijdt, zijn er twee zaken waar je rekening mee moet houden.

  1. Om door het centrum van de stad te rijden betaal je een congestion charge. Dat is een bedrag dat alle voertuigen moeten betalen, ook auto’s en campers met een buitenlands kenteken. De zone is aangegeven met een bord en een camera registreert je auto. Het is alleen mogelijk voor een hele dag te betalen en dat kost je £11,50. De regel geldt alleen op werkdagen van 7.00 uur tot 18.00 uur.
  2. Voor campers geldt er nog een regel als je de Low Emission Zone (LEZ) in Londen wilt binnenrijden. Afhankelijk van het gewicht en leeftijd van de camper, betaal je om in dit gebied te rijden. Buitenlandse campers moeten zich vooraf registreren. Doe dit wel twee weken voordat je naar de stad gaat middels dit formulier.

Italië

De Italianen kennen inmiddels aardig wat steden met een milieuzone, de zogenaamde Zona a Traffico Limitato (ZTL), zoals Rome, Bologna, Florence, Triest, Turijn en Verona. Grote kans dat een van deze steden op jouw bezoek mag rekenen als je gaat kamperen in Italië.

  • Voor bovenstaande steden geldt dat de milieuzones op bepaalde (drukke) tijden afgesloten worden voor gemotoriseerd verkeer. Betalen hoeft niet, behalve als je het tóch waagt om hier te rijden op tijden waarop dat niet is toegestaan. In de vorm van een flinke boete welteverstaan. De tijden waarop het verbod geldt, staan vermeld onder de verkeersborden die de zones aangeven.
  • Er komen ook steeds meer toeristische gebieden met een milieuzone. Zo ben je binnen de stadsmuren van Lucca en Pisa niet welkom met een auto of een camper.
  • Dan nog Milaan, in deze stad heb je op werkdagen tussen 7.30 uur en 19.30 uur een vignet nodig voor toegang tot de binnenstad. Dat is een toegangskaart voor 1 dag die je voor € 5,- aanschaft bij tabakzaken en kiosks. Meer info lees je hier.

Hongarije

Alleen in Budapest neemt de Hongaarse overheid maatregelen zodra de hoeveelheid smog te hoog wordt.

  • Bepaalde type voertuigen mogen het centrum niet in zodra het smogalarm van kracht gaat. Dit geldt doorgaans voor voertuigen met emissienorm Euro 0, Euro 1 en Euro 3, evenals Euro 2. Weten welke emissienorm je auto heeft? Deze site geeft je meer informatie.
  • Het smogalarm wordt vaak een of twee dagen van tevoren aangekondigd. Handig is het sowieso niet om met je auto of camper deze leuke stad te bezoeken. In veel straten van de historische binnenstad, mag je sowieso niet komen met een voertuig.

Oostenrijk

In Oostenrijk zijn er (nog) geen milieuzones, behalve voor zware campers gelden maatregelen om het milieu tegemoet te komen.

  • Het kan wel zijn dat in of rondom sommige steden snelheidsbeperkende maatregelen worden getroffen zodra er een hoog percentage smog is.
  • Campers die zwaarder zijn dan 3500 kg betalen tol via een elektronische tolsysteem met de GO-Box, een box die je moet aanschaffen voordat je het land binnenrijdt. Dat is in plaats van het vignet. Deze tol is ook een regeling om de belasting aan het milieu te compenseren.

Spanje

In een aantal Spaanse steden bestaan er milieuzones.

  • De zones zijn aangeduid met borden waarop staat ‘Area de prioridad residencial’. Naast het milieu denkt de overheid hiermee ook aan de inwoners. Dankzij deze regel is het aantal auto’s flink gedaald.
  • Madrid is zo’n stad, waar je een hoge boete riskeert als je toch met je auto een aangegeven gebied in het centrum binnenrijdt. Alleen vergunningshouders krijgen vrijstelling.

Noorwegen

In dit prachtige land vol gletsjers en bergen, hoef je alleen in de hoofdstad Oslo rekening te houden met milieuzones.

  • De overheid bepaalt in deze stad wanneer het te slecht gesteld is met de luchtverontreiniging. Op dat moment sluiten ze het stadscentrum af voor voertuigen die op diesel rijden.
  • De maatregel wordt een dag van tevoren aangekondigd. Voor wie geen risico wil lopen, is het openbaar vervoer een ideale manier.

Zweden

In de binnensteden van Stockholm en Göteborg wordt het autoverkeer beperkt op doordeweekse dagen.

  • Breng je een bezoek aan deze steden met een auto of camper, dan betaal je een een ‘congestion tax‘.
  • In de maand juli en op feestdagen hoeft geen enkel voertuig tax te betalen.
  • De hoogte van de tax hangt af van het tijdstip dat je de zone binnenrijdt.
  • Je hoeft geen sticker te kopen, registratie vindt plaats met camera’s die je kenteken vastleggen. Vervolgens krijg je de rekening thuisgestuurd.

Dit zijn de regels die op het moment van het schrijven van dit artikel bekend waren. Het is mogelijk dat de maatregelen per land nog aangepast worden. Controleer daarom voor vertrek of deze regels nog gelden zoals hier beschreven.

Anouk Hulsman
  • Auteur: Anouk Hulsman
  • Indrukwekkende natuur, gezellige steden, mooie stranden of dorpen met een rijke geschiedenis. Er is geen plek waar Anouk niet graag met haar camper naartoe rijdt. Als ervaren kampeerster deelt ze met plezier allerlei tips voor een onvergetelijke vakantie.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.