Autorijden in de bergen: hoe doe je dat?

5 maart, 2018

Ga je met de auto op wintersport? Of trek je er in de zomer op uit richting Spanje of Zuid-Frankrijk? Grote kans dat je onderweg de nodige bergen moet bedwingen. En autorijden in de bergen is een compleet andere sport dan autorijden op het vlakke land. Wil jij op een soepele én veilige manier de bergen over komen? Lees dan onze tips voor het rijden in de bergen.

1. Een goede voorbereiding is het halve werk

Het voorbereiden van je reis is altijd een goed idee, maar zeker bij een rit door de bergen kan het geen kwaad om de route nog eens extra te controleren. Kijk goed of alle wegen begaanbaar zijn en kijk naar het type weg. Weersomstandigheden en wegwerkzaamheden kunnen zorgen voor afgesloten wegen, maar sommige bergpassen kunnen ook simpelweg te steil of te smal zijn voor je camper of caravan. Daarnaast zijn er enkele bergpassen die in het voor- en najaar sowieso gesloten zijn voor het verkeer.

Behalve jezelf, moet ook je auto of camper goed voorbereid zijn op de reis. De steile klimmen en afdalingen vragen namelijk compleet andere dingen van je auto. Het wordt een uitputtingsslag en daarvoor moet je auto in goede conditie zijn. Controleer niet alleen de motorolie en remvloeistof maar ook de verschillende remonderdelen, het koppelingsmechanisme, de distributieriem en het koelsysteem. Een onderhoudsbeurt voor vertrek kan geen kwaad!

2. Speciale aandacht voor de banden

Eigenlijk horen de autobanden bij de voorbereiding op je reis, maar omdat het in de bergen extreem belangrijk is, maken we er toch een apart aandachtspunt van. De veiligheid van je reis staat of valt met de kwaliteit van de banden. Op de smalle en steile bergpassen, al dan niet bedekt met sneeuw, is een optimale grip natuurlijk nog belangrijker dan normaal. Zorg er dus voor dat er voldoende profiel en spanning op de banden zit. Ga je richting de wintersportgebieden of verwacht je onderweg winterse omstandigheden? Controleer dan of sneeuwkettingen noodzakelijk zijn en neem een setje mee op weg. In sommige landen is het zelfs verplicht om sneeuwkettingen bij te hebben.

Autorijden in de sneeuw

3. Ken de verkeersregels

Als laatste stukje van de voorbereiding is het ook verstandig om de verkeersregels nog even door te nemen. Dit voorkomt vervelende verrassingen en verkleint de kans op ongemakkelijke manoeuvres op een berghelling. Natuurlijk gelden ook in de bergen de gewone verkeersregels van het land (controleer even of deze afwijken van de Nederlandse regels, zoals bijvoorbeeld in Spanje of Duitsland), maar er gelden ook een aantal extra verkeersregels.

Belangrijkste regel in de bergen is dat stijgend verkeer altijd voorrang heeft op dalend verkeer. Het stijgende verkeer komt wat lastiger op gang en heeft daardoor voorrang, maar ga hier niet blind vanuit. De verkeersregel ‘gebruik je gezonde verstand’ is misschien nog wel belangrijker dan de voorrangsregel. Een zwaar beladen vrachtwagen die de berg afkomt zal ook niet makkelijk kunnen stoppen, dus in dit soort gevallen zal je soms even moeten afwijken van het protocol.

4. Laat de motor maar werken

Hoor jij bij een hoog toerental nog steeds het stemmetje van je rijinstructeur in je hoofd? Hamerend op het zuinige rijden in een hoge versnelling? Zet dit stemmetje even uit en vergeet dit advies zodra je in de bergen rijdt. Je auto met een laag toerental de berg op laten zwoegen is hetzelfde als zelf in de zwaarste versnelling een berg op moeten fietsen. Hiermee belast je de automotor te zwaar en is de kans op oververhitting het grootst.

Schakel terug en laat de auto toeren draaien. Een toerental van 3.000 is heel normaal. Of onthoud de vuistregel: zodra je het gas intrapt moet de auto nog kunnen versnellen. Gebeurt dit niet? Schakel dan een versnelling terug. Omdat je het zuinige rijden dus even over boord hebt gezet, verbruik je natuurlijk wel wat meer brandstof. Zeker in het geval je met een caravan of vouwwagen achter je auto rijdt. Tankstations zijn in de bergachtige regio’s meestal schaarser, dus tank altijd voordat je de bergen intrekt!

5. Oefen de hellingproef

Ook bekend van je rijlessen is de hellingproef. Grote kans dat je deze handeling niet dagelijks hoeft te verrichten, dus het kan geen kwaad om dit nog even extra te oefenen. Het optrekken met een volgeladen auto op een steile helling vraagt om een optimale beheersing van het voertuig. Zorg ervoor dat de koppeling zo min mogelijk slipt en maak gebruik van de handrem.

Autorijden in de bergen

6. Dalen en klimmen in dezelfde versnelling

Heb je de top van de berg bereikt? Als je geen hoogtevrees hebt kun je nu even genieten van het uitzicht, maar vergeet vooral de weg naar beneden niet. Het omhoog rijden was misschien spannend, maar wat dacht je van de afdaling over smalle wegen met scherpe bochten langs diepe afgronden? Zet de beelden van Tour de France-renners die met hun kin op het stuur in volle vaart naar beneden gaan uit je hoofd en neem ook voor de afdaling de tijd.

Gebruik voor de afdaling dezelfde versnelling als voor de weg omhoog. Zo remt de auto op de motor en dit spaart de remmen (zie tip 8). Ook voor het afdalen is er een vuistregel: zodra je je voet van het gas haalt, moet de auto vaart minderen. Gebeurt dit niet? Schakel dan een versnelling terug.

7. Goed bochtenwerk

De meeste bergwegen hebben scherpe bochten, ook wel haarspeldbochten genoemd. Meestal zijn deze bochten ook nog eens erg steil, dus rem op tijd en schakel ruim voor de bocht terug. Over het algemeen kun je dit soort bochten in de tweede versnelling nemen met maximaal 20 kilometer per uur. Kijk bij het dalen ook altijd wat verder naar beneden zodat je op tijd kunt anticiperen op het andere verkeer. Heb je een camper met overhang vanaf het achterwiel? Neem dan ruime (buiten)bochten zodat de achterkant van de camper niet tegen het wegdek schuurt.

8. Spaar je remmen

Tijdens het dalen zal je zo nu en dan moeten remmen om de vaart eruit te halen. Je kunt dan beter een paar keer kort en stevig remmen dan continu het rempedaal half ingedrukt houden. Als je kort en hard remt, krijgen je remmen daarna de kans om weer af te koelen. Bij het continu zachtjes remmen is deze afkoeltijd er niet en heb je een grotere kans op oververhitting, en uiteindelijk een defect, van het remsysteem.

9. Let op fietsers

In de bergen kom je, zeker in de zomermaanden, regelmatig fietsers tegen. Iedere wielrenner wil zich wel eens een Tour de France-renner voelen en het bedwingen van de bekende cols hoort daar natuurlijk bij. Berg af heb je kans dat de fietser harder gaat dan de auto, dus hou je spiegels in de gaten. Een bergop gaande fietser zal een stuk minder hard gaan, maar kan door de steilte en de vermoeidheid juist gaan slingeren. Passeer de fietser met voldoende afstand en geef altijd richting aan bij het inhalen. Zo blijft het ook voor hen veilig op de berg en verklein je de kans op vervelende ongelukken.

Met deze tips in het achterhoofd ga je goed voorbereid op pad door de bergen. Omdat autorijden in de bergen voor veel andere automobilisten eveneens geen dagelijkse kost is, blijft het zaak om goed op te letten en coulant te zijn in het verkeer. Neem je tijd en ga niet overhaast op pad. Zo blijft er ook onderweg tijd over om te genieten van de prachtige uitzichten!

  • Auteur: Bram
  • Europese steden, toeristische stranden en indrukwekkende landschappen en natuur. Als Europareiziger ben ik al op veel plaatsen geweest en ik schrijf er graag over zodat ik mijn ervaringen en tips kan delen.

    1 Reactie

  1. Dankjewel voor dit artikel over autorijden in de bergen. Je hebt helemaal gelijk dat het goed is om te voren de route te controleren. Soms zijn wegen zwaar als je bijvoorbeeld zwaarbeladen bent met vracht.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.