Start2Camp

Kamperen met de luxe van thuis: “We hadden dit jaren eerder moeten doen!”

7 december, 2015

Naam: Anne-Marie Rutten
Kampeermiddel: luxe stacaravan
Camping: Camping Villaggio Turistico Europa in Italië

Na jaren van bungalowparken en een huurappartement hebben wij deze zomervakantie voor het eerst een camping geboekt. Best spannend allemaal, want ik wil op vakantie niet veel inleveren op luxe en gemak. Voor mij is hygiëne belangrijk en voor manlief de airco. Ons gezin bestaat uit mijn man (47), ikzelf (46) en onze twee kinderen (17 en 15).

In januari hebben wij de Camping Villaggio Turistico Europa in het Italiaanse Grado geboekt. Onze keuze werd mede bepaald door de ligging, het aantal sterren en de faciliteiten. We kozen een stacaravan met drie slaapkamers en een airco, het type Exotic voldeed aan al onze wensen. De aanwezigheid van een zwembad, restaurants en het strand waren eveneens factoren die voor ons van belang waren.

Door mijn enthousiasme voorafgaand aan de vakantie, besloten vrienden eveneens een stacaravan op dezelfde camping te boeken. Dat was dus een extra leuke bijkomstigheid.

Luxer dan verwacht
Eigenlijk was onze stacaravan luxer dan de meeste huisjes op een bungalowpark. De ruimte binnen was iets minder dan in een huisje, maar je gaat er ook vanuit dat je buiten leeft. Ook de luxe van een vaatwasser was heerlijk. Het was niet noodzakelijk, maar nu hij er toch inzat hebben we er dankbaar gebruik van gemaakt.

Wat ook heerlijk was, in tegenstelling tot een appartement, was dat je buiten meer bewegingsruimte hebt. Je kunt lekker zitten in het gras of op een stoeltje voor de stacaravan en als je het te warm vindt zoek je de schaduw van een boom op. Wij zijn ook altijd graag op ons eigen plekje en gelukkig voelde de stacaravan voor ons echt als thuis (nooit gedacht dat ik ooit zoiets zou zeggen!). Lekker een kopje koffie voor de caravan, boekje erbij, gewoon in je badpak rondlopen en niemand die daar last van had.

Schoon en comfortabel
Een ander punt waar ik vooraf over in zat, was de lengte van de bedden. Mijn man heeft een bed van minimaal twee meter lang nodig om goed te kunnen liggen. Nu hadden we een 7-persoons caravan, dus ik zou naar een ander bed kunnen verhuizen zodat hij diagonaal in het grote bed kon liggen, maar dit was helemaal niet nodig. Het waren prima bedden die goed lagen en de goede lengte hadden.

De stacaravan was ook veel schoner dan menig bungalow. De gehele camping was trouwens brandschoon. Of dat met de camping of het land te maken had weet ik niet, maar het was iets wat ons meteen opviel. Ook bij het zwembad was alles even schoon, er lag nergens kauwgom of papiertjes op de straat. Je zou gewoon op je blote voeten overal heen kunnen.

Ik heb ook meerdere dagen zelf gekookt, het was heerlijk om even binnen bij de airco te vertoeven. Het was wel wat behelpen, de elektrische kookplaat met drie kleine platen was natuurlijk kleiner dan de kookplaat thuis, maar met gerechten waarvoor maar twee pannen nodig zijn ging het prima.

De broodjes kochten we ’s ochtends in de campingwinkel, ook superkwaliteit, maar voor de grote boodschappen pakten we toch de auto en reden zo’n twintig minuutjes naar de Lidl. Wij vinden het prettig e.e.a. in voorraad te hebben, dus voor ons was dit wel zo praktisch en het was minder duur dan in de campingwinkel. Als we iets tekort kwamen hadden ze het meestal wel op de camping.

Camping met activiteiten voor alle leeftijden
Er werd van alles georganiseerd voor jong en oud. Het enige waaraan wij aan deelgenomen hebben zijn de bezoekjes aan het theater, waar musicals e.d. werden opgevoerd. Onze kinderen waren vooral aan zee te vinden. Er lagen opblaasbare toestellen in het water, die voor het nodige vertier zorgden. Hier bleek dus inderdaad dat als de kinderen zich vermaken, je het zelf ook naar je zin hebt. Ook zijn we een aantal avonden  naar het strand gelopen waar muzikanten of marktjes waren. Daarnaast zijn we nog een paar keer een dagje weg geweest naar Trieste, Venetië en Grado.

We hebben geen seconde spijt gehad van onze campingkeuze. Wij zijn meestal de types die het liefste helemaal op zichzelf blijven, maar op een camping heb je toch wat meer contact met anderen. Het contact was leuk, maar niet claimend. Tegenover ons zaten andere Nederlanders met een dochter in dezelfde leeftijd van onze kinderen, dus zij trokken samen op.

Eigenlijk kunnen we dus alleen maar heel positief zijn over onze eerste keer kamperen. Het feit dat ik na tien nachten nog niet naar huis wilde, zei al genoeg. Ook tijdens de vakantie hebben we meerdere keren tegen elkaar gezegd dat we dit al járen eerder hadden moeten proberen. Het is van het begin tot het eind top geweest! Nu weet ik niet of je het echt kamperen mag noemen met die luxe, maar het was in een stacaravan en op een camping, dus kamperen.

We hebben ook meteen besloten dat we volgende zomer zeker weer op zoek zullen gaan naar een soortgelijke camping in Italië. Dit land heeft ons hart gestolen vanwege de gastvrijheid. Naar dezelfde camping waarschijnlijk niet meer omdat we toch wel weer een andere omgeving willen zien, maar het wordt zeker weer een glampingvakantie: luxe kamperen. Dit jaar gingen we met het vliegtuig in combinatie met een huurauto, dat is het enige wat we een volgende keer anders zullen doen. Kamperen gaan we zeker vaker doen!

• Auteur: Marieke
  • Kamperen is mij met de paplepel ingegoten. De tent werd ieder jaar opgezet op de mooiste plekjes in Nederland en België. Ik hou vooral van actieve en ontspannen vakanties in de natuur. Het liefst vanaf een camping aan een meertje of rivier met uitzicht op de bergen. Een dagje stad hoort er voor mij ook altijd bij op vakantie.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.