Start2Camp

Verkeersregels in het buitenland, ken jij ze?

11 juli, 2017

Elk land heeft zo zijn eigen verkeersregels. Het is lastig om die allemaal te kennen, zeker als er door nieuwe wetgeving regelmatig het een en ander verandert. Om ervoor te zorgen dat je deze vakantie goed voorbereid naar het buitenland gaat, belichten we in dit artikel de belangrijkste verkeersregels voor vier populaire vakantiebestemmingen (Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië).

Het is nooit fijn om een boete te krijgen. En al helemaal niet op vakantie in het buitenland. Een bekeuring kan een flinke domper zijn op de goede stemming. Te hard rijden, foutparkeren, geen vignet; boetes zijn zonde van het geld en vaak eenvoudig te voorkomen. Zeker na het lezen van onderstaande overzichten.

Fluohesjes, verbanddozen, gevarendriehoeken, reservebrillen; ook de verplichte veiligheidsartikelen in je auto verschillen nogal per land.

Frankrijk – regen en vignet

Op de Franse autoroutes is de maximumsnelheid voor de meeste voertuigen 130 km/u. Beginnende bestuurders (>3 jaar rijbewijs) houden zich aan een beperking van 110. Voor zware campers (>3500 kg) en auto’s met aanhangwagen of caravan (tot. gewicht combinatie >3500 kg) gelden snelheden van 110 km/u respectievelijk 90.

Regent het? Dan is maar 110 km/u toegestaan. Eerder genoemde combinaties met aanhangwagen/caravan rijden altijd 90 km/u, ongeacht het weer of de rijervaring van de bestuurder.

Het is veelvuldig in het nieuws geweest: vanaf 1 juli moet je in grote, Franse steden het ecovignet Crit’Air op je voorruit geplakt hebben. Meer informatie hierover vind je hier en hier. Iets wat bij minder mensen bekend zal zijn, is het verbod op het gebruik van oortjes of een hoofdtelefoon achter het stuur. Ook roken in een voertuig met kinderen erbij is niet toegestaan. Er wordt regelmatig met camera’s gecontroleerd. Een gewaarschuwd mens telt dus voor twee…

Duitsland – overnachten en noodgang

Het verhaal dat er op Duitse autosnelwegen geen snelheidsbeperking zou bestaan, klopt niet helemaal. Hoewel er een richtsnelheid van 130 km/u geldt voor personenauto’s, motoren en campers lichter dan 3500 kg, wordt bij slecht weer of drukte aangeraden om vaart te minderen. Zwaardere campers rijden 100 en auto’s met aanhangwagen/caravan (totaalgewicht >3500 kg) houden zich aan 80 km/u. Bestuurders met een zogenaamde TÜV Nord goedgekeurde aanhanger mogen wel 100 rijden.

Het ecovignet bestaat al langer in Duitsland. Twee speciale verkeersregels van onze oosterburen zijn nog het vermelden waard. Bij een ongeval ben je verplicht om ruimte te maken voor de reddingsdiensten. Op een weg met twee rijstroken wijk je links en rechts uit om zo een noodgang te creëren. Bij een weg met drie rijstroken gaat het verkeer op de linkerrijstrook naar links en op de twee andere rijstroken naar rechts.

Te moe om ’s nachts door te rijden maar geen slaapplek in de buurt? Heel vervelend natuurlijk, maar weet dat overnachten in een voertuig in Duitsland gewoon is toegestaan, mits er geen duidelijke kampeeractiviteiten plaatsvinden.

Spanje – geluidssignalen en carkit

Wie met zijn personenauto of motor over Spaanse autosnelwegen rijdt, heeft zich te houden aan de maximumsnelheid van 120 km/u. Campers tot en met 3500 kg mogen 100 rijden en zwaardere campers doen het met 90 km/u nog iets rustiger aan. Die laatste snelheid geldt ook voor personenauto’s met aanhangwagen of caravan (< 750 kg). Weegt je aanhangwagen of caravan meer? In dat geval is 80 km/u de maximumsnelheid.

Er zijn enkele bijzondere verkeersregels in Spanje. Zo is het in bergstreken verplicht om een geluidssignaal te laten klinken in onoverzichtelijke bochten. Verder is het verplicht om handsfree te bellen, maar niet met oortjes of een koptelefoon. Een draadloze carkit mag wel. Net als in Duitsland is overnachten langs de weg toegestaan.

Wil je met de auto Madrid in? Weet dan dat hier bepaalde zones zijn waar je zonder vergunning niet mag komen. Wanneer je hotel of appartement binnen zo’n zone ligt, kun je het best van tevoren informeren of er een ontheffing kan worden aangevraagd.

Italië – foutparkeren en bergweg

Wie zijn auto, camper (< 3500 kg) of motor (> 150 cm³) de Italiaanse Autostrada op stuurt, mag maximaal 130 km/u rijden. Motorvoertuigen met aanhangwagen of caravan houden zich aan een snelheidsbeperking van 80 km/u.

In Italië wordt deze zomer streng gecontroleerd op foutparkeren. De boetes hiervoor zijn hoog. Foutparkeren is onder andere voor een inrit of een uitrit, naast een gele onderbroken streep of  onterecht op een invalidenplaats. Net als in Spanje en Frankrijk zijn er steden met bepaalde zones waar je niet mag rijden, dit wordt aangegeven met verkeersborden. Camera’s registreren nummerplaten. Een controle achteraf wijst uit of de auto met dat kenteken wel een vergunning had. Zo niet, dan kun je een fikse boete verwachten.

Onderweg in de Dolomieten, Apennijnen of Alpen? Op bergwegen heeft stijgend verkeer voorrang op dalend verkeer. Zeker op smallere wegen is dit belangrijk om in het achterhoofd te houden.

Uitgebreide informatie over alle verkeersregels in Europese landen is onder andere te vinden op de site van Suncamp. Raadpleeg deze zeker even voor vertrek. Aanvullingen of opmerkingen op dit artikel? Laat dan een reactie achter!

  • Auteur: Jeroen
  • Van Calais tot Cannes en van Nantes tot Nancy. Ja, ik heb Frankrijk aardig verkend vroeger. Samen met mijn ouders en broer in een vouwwagen wekenlang kamperen op de mooiste campings. Later trokken we met een camper ook door de rest van Europa. Tegenwoordig loop ik vooral warm voor culturele stedentrips met mijn vrouw. Oh ja, ik ben dol op kabeltreinen en kabelbanen.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.