Start2Camp

Voor het eerst samen op vakantie met een vouwwagen

7 december, 2015

Naam: Niels (34), Tamara (35) en Luuk (1) Laan-v.d. Drift
Kampeermiddel: Vouwwagen
Camping: Camping Le Sérignan Plage in Zuid-Frankrijk

Voor ons was het de eerste keer dat we gingen kamperen in een vouwwagen. We waren nog nooit met zijn tweetjes met een vouwwagen weggeweest en ook voor onze eenjarige zoon Luuk was het nieuw. Van te voren hadden we er ontzettend veel zin in. De camping die we hadden uitgekozen was Camping Le Sérignan Plage in het Franse Sérignan, vlakbij Montpellier.

Tijdens de voorbereidingen kwamen we erachter dat we iets meer mee wilden nemen dan in de vouwwagen pastte. Aan één kant van de vouwwagen zit een bak waar je spullen in kan doen en op de grond van de vouwwagen is ook ruimte voor bagage. Wat neem je mee als je voor het eerst gaat kamperen met een vouwwagen en een eenjarige zoon? In ieder geval veel te veel.

Tussenstop op de camping
Onze eindbestemming was Zuid-Frankrijk, dus we besloten tijdens de reis op een andere camping een nachtje te overnachten: Camping La Croix d’Arles in Bourges. Rond acht uur ’s avonds kwamen we aan. Het zou nog maar even licht blijven, dus het was belangrijk dat de vouwwagen zo snel mogelijk werd uitgeklapt. Dit was gelukkig zo gebeurd. De camping was een prima doorreiscamping en had zelfs een zwembad. De plekken waren mooi groot en je mocht zelf een plekje uitkiezen. Toen we een dag later wilden vertrekken, lukte het niet om de vouwwagen in één keer dicht te klappen. Uiteindelijk hielp de beschrijving die bij de vouwwagen zat en een ondersteunend filmpje op YouTube. Daarna konden we vertrekken richting Camping Le Sérignan Plage.

We hadden voor deze camping gekozen, omdat hij aan het strand ligt. Dat leek ons ideaal voor Luuk en daarnaast is de camping van alle gemakken voorzien. Bij aankomst konden we ons melden bij de receptie en zij gaven ons een route mee waarop stond welke plek we toegewezen hadden gekregen. Onze plek zag er goed uit, was ruim en had gras als ondergrond. We klapten de vouwwagen uit en besloten de voortent ook meteen op te zetten.

Toen ’s avonds alles stond begon het steeds harder te waaien. We checkten buiten hoe alles ervoor stond en het leek goed te staan. Na een stormachtige nacht checkten we ’s ochtends als eerste de vouwwagen. Het kleine luifeltje aan de voorkant van de voortent had de storm niet overleefd. Omdat het weer er nog steeds een beetje twijfelachtig uitzag, besloten we om zo snel mogelijk de voortent helemaal goed af te spannen en wat extra lijntjes te spannen. Over de losse luifel, die voor de voortent hoort, plaatsten we een stormband voor extra stevigheid. We merkten wel dat de vouwwagen veel meer ruimte in de voortent heeft dan een tent. Hierdoor heb je meer leefruimte, wat bij slecht weer prettig is.

Broodjes halen op de camping
Niels en Luuk haalden elke ochtend de broodjes op de camping en de afwas deden we niet altijd direct na het eten. Het is tenslotte vakantie. ’s Avonds dronken we vaak nog lekker een kop thee en koffie en daarna speelden we nog een spelletje. We hadden een kleine gasbarbecue meegenomen, dus we konden ook veilig kokkerellen. In de avond kon het soms best koud worden, maar wij waren goed voorbereid en hadden voor Luuk een winterslaapzak en een romper met lange mouwen meegenomen.

Op de camping ziet alles er netjes uit, er zijn keurige wc’s en schone, ruime douches. Je kunt zelfs kiezen uit een douche met een verstelbare douchekop of een vaste. Ook is op de camping een speciale speelruimte voor kleine kinderen. Ze kunnen daar naar hartenlust spelen. Het zwembad was een soort kinderparadijs met ongeveer twintig centimeter diep water en allerlei kleine en grotere glijbanen en klimattributen. Luuk vond het geweldig. Niels trouwens ook.

Vanaf de camping konden we ook makkelijk een dagje op pad. We hebben in Cap d’Agde bootjes gekeken, de mooie boulevard van Valras Plage gezien en een markt in Pézenas bezocht. Pézenas is een schattig stadje met geplaveide straten en artisanale winkeltjes. Vooral het winkeltje met koekjes en snoep was erg bijzonder, het leek wel een winkel uit de film van Willy Wonka.

kamperen-familie-vd-drift-05

Terug naar huis
Het opruimen van de vouwwagen ging voorspoedig. Het doek en de flappen had ik schoongemaakt en Niels vouwde het doek van de vouwwagen op het frame. Daarna klikten we de stokken in en konden we de vouwwagen dichtklappen. Dit ging prima. Daarna konden we makkelijk de keuken er nog even aanklikken en de vouwwagen vervolgens achter de auto hangen. Op de heenweg kwamen we door Luxemburg, maar op de terugweg hadden we besloten langs Parijs te gaan. De route verliep heerlijk door de bergen. Wat is Frankrijk toch een mooi land.

• Auteur: Marieke
  • Kamperen is mij met de paplepel ingegoten. De tent werd ieder jaar opgezet op de mooiste plekjes in Nederland en België. Ik hou vooral van actieve en ontspannen vakanties in de natuur. Het liefst vanaf een camping aan een meertje of rivier met uitzicht op de bergen. Een dagje stad hoort er voor mij ook altijd bij op vakantie.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.