Start2Camp

‘We hebben een geweldige vakantie gehad’

15 juni, 2016

In de zomer van 2015 is Natasja Semler samen met haar vriend op vakantie geweest op camping L’Oasis in Le Barcarès, een plaatsje in het zuiden van Frankrijk. Ze hebben daar gekampeerd met de vouwwagen.

‘’s Avonds rond 20:30 zijn wij gaan rijden naar onze eerste tussenstop, Annecy. Vol gepakt met de vouwwagen achter ons kleine autootje reden we de zon tegemoet. Vrienden van ons zaten op een camping in Annecy en daar zouden wij dan ook overnachten. Zonder files of andere obstakels kwamen wij ’s ochtends rond 08:00 aan in Annecy. Het meer daar is gigantisch! De camping lag prachtig tussen de bergen en zat vol met Nederlanders. Aan de temperatuur moesten we even wennen vergeleken met de temperatuur in Nederland. We hebben in Annecy een hele leuke dag gehad maar aan het einde van de middag konden we onze ogen bijna niet meer open houden. We waren erg moe door de reis. Na een lekkere barbecue zijn we dan ook vrijwel gelijk in slaap gevallen.

‘s Ochtends om 6 uur stonden we alweer op om het laatste stuk te rijden naar onze camping L’Oasis in Le Barcarès. We namen even een snel een Frans ontbijtje bij een tankstation (croissant, koffie en een chocoladebroodje) en weg waren we weer. Onderweg hadden we zeer wisselend weer, van harde regenbuien tot zon aan toe. Rond 1 uur ’s middags kwamen wij aan op onze camping. Helaas konden wij pas inchecken vanaf 14:30 uur. Dit wisten wij van tevoren wel, maar we hoopten toch dat, als we wat eerder waren, we misschien al eerder op onze kampeerplek konden staan. We zijn toen maar alvast de omgeving gaan verkennen en hebben in Le Barceras zelf wat gegeten en gedronken. Daarna zijn we terug gereden en hebben we ingecheckt. Zeer aardige en behulpzame mensen hielpen ons. We hebben onze vouwwagen uitgeklapt en in zeer korte tijd was alles geïnstalleerd en was het tijd om ook de camping te verkennen, die niet groot bleek te zijn. De Nederlanders waren op één hand te tellen en het zwembad was erg leuk en vrij nieuw.

Diezelfde avond hebben we heerlijk vis gegeten aan de haven van Le Barcarès. Het viel mij al gelijk op dat het ’s avonds niet overdreven warm was. Het was dan ook handig om een vestje mee te nemen ’s avonds voor het geval het afkoelde. Toen we terugkwamen op de camping was er een show gaande. Ook livemuziek van de andere campings in de straat konden we horen. Dit was eigenlijk iedere avond zo. Het was vaak een gezellige drukte en niet overvol.

Op en om de camping

De eerste nacht op de camping beviel goed. Het was er heerlijk rustig. Ook de toiletgebouwen en douchegebouwen waren uitermate schoon en dichtbij. Iedere ochtend voor het ontbijt zijn we naar het winkeltje bij de receptie van de camping gegaan. Daar was het altijd druk rond negen uur. De keuze was niet zo groot, maar precies goed. Je had namelijk keuze uit: croissants, chocoladebroodjes en baguettes. Dit was juist hetgeen wat wij graag aten. Ook had je in dat winkeltje een klein assortiment aan producten, zoals drinken, etenswaren, zonnebrand en tijdschriften. Het was een erg klein winkeltje maar voor ons precies goed. Verder waren er zat grote supermarkten in de buurt. Nog geen 5 minuten van de camping vandaan zat een grote Lidl, Aldi, McDonald’s en nog een andere grote supermarkt. Ongeveer 10 km verder op zat een heel groot winkelcentrum met heel erg veel winkels voor alles wat je maar nodig had. Ook zat daar een leuke kartbaan waar wij hebben gekart.

Le Barcarès

Natasja-Semler-f03

Het strand lag op ongeveer 10 minuutjes fietsen van de camping. Wij vonden het best jammer dat het strand niet zo dichtbij was. De volgende keer willen we dan ook een camping direct aan het strand. Wel vonden we het plaatsje zelf, Le Barcarès, helemaal super. Het was er erg gezellig en er waren talloze restaurants en bars. Ook was het strand heel breed en schoon. Het water was ook erg aangenaam. Je kon voordelig een ligbedje huren bij een hele leuke strandtent. Wel schrokken wij soms van de prijzen van de frisdranken en alcoholische dranken, die lagen al vaak boven de 4 à 5 euro. In de tijd dat we op deze camping verbleven hebben we ook vele uitstapjes gemaakt, onder andere naar de mooie stad Perpignan. Dit was ongeveer een half uurtje rijden vanaf de camping.

Op ontdekkingstocht door de regio

Ook hebben we het gezellige en zeer toeristische Argeles sur Mer bezocht. Daar hebben wij in de haven heerlijk gegeten. We zijn ook naar Spanje geweest via een route door de bergen. Dit was echt prachtig. Daar kwamen we langs de oude grensovergang tussen Frankrijk en Spanje. Hier hebben we ook mooie foto’s kunnen maken. Uiteindelijk zijn we in Spanje in het plaatsje Port Bou geweest. We hadden onze strandspullen meegenomen en hebben hier ook nog op het strand gelegen. Hier viel ons op dat het drinken een stuk goedkoper was dan in Frankrijk. Het stadje Collioure was een grote teleurstelling voor ons. We hadden hier veel over gelezen en gehoord en wilden hier dolgraag naartoe. We zijn erheen gereden en zagen dat het inderdaad erg mooi was maar wij konden nergens parkeren, waardoor we het plaatsje niet konden bekijken.

Bijna iedere avond liepen we wel even over de kermis van Le Barcarès. Dit was een paar minuutjes wandelen vanaf de camping en daar was het altijd gezellig druk. In de haven van Le Barcarès hebben wij nog een jetski gehuurd. Dit was ook een leuke ervaring.

Kortom: We hebben een geweldige vakantie gehad. De camping was niet groot maar van alle gemakken voorzien. Zeer schoon sanitair. Het personeel bij het restaurant vonden we alleen wat minder aardig. Bij de receptie was het personeel juist heel vriendelijk. De camping lag in een vrij drukke straat met veel andere campings. Wel had de camping een goede ligging ten opzichte van bezienswaardigheden en supermarkten. Je hoefde niet ver te rijden om iets leuks te kunnen doen. Wel was het jammer dat je toch steeds de fiets of de auto moest pakken om naar het strand te gaan. De prijs kwaliteit van de camping was prima. Wel was het drinken en eten aan de dure kant wanneer je uit eten ging, maar hier staat Frankrijk wel om bekend. Wij willen zeker wel eens teruggaan naar Zuid-Frankrijk, maar dan misschien naar de Côte-d’Azur.’

• Auteur: Esther
  • Esther houdt van reizen, of het nu gaat om een stedentrip of kampeervakantie. Er is maar één eis: er moeten genoeg musea en oude architectuur in de buurt zijn, om de nodige dosis cultuur op peil te houden. Het liefst gaat ze naar Frankrijk, Spanje of Italië.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.