Start2Camp

Genieten van Venetië, verliefd op Caorle

16 december, 2019

Margriet en haar twee kinderen, Joah en Ella, mochten afgelopen zomer een SunLodge testen op camping Pra’ delle Torri. Eerder kon je al lezen over hun eerste dag op en rond hun SunLodge en de camping. In dit blog vertelt Margriet over hun verdere avonturen tijdens hun campingvakantie. En daar hoort natuurlijk een tochtje naar het nabijgelegen Venetië én prachtige dorpje Caorle bij!

Iedereen heeft wel eens van die mooie plaatjes van Venetië voorbij hebben zien komen. De prachtige oude gebouwen, de kanalen en natuurlijk de gondels. Als ik aan Venetië denk, zie ik altijd een van mijn favoriete films voor me: The Italian Job.

Met Venetië bijna letterlijk om de hoek mag een dagtochtje naar deze unieke stad natuurlijk niet uitblijven. Vanaf camping Pra’ delle Torri kun je mee met een van de goed georganiseerde excursies. Je stapt ’s ochtends bij de camping op de bus. Diezelfde bus brengt je ’s avonds weer terug naar de camping. Handig, maar wij willen toch liever iets meer vrijheid.

Venetië-tips van de experts

We vragen onze Suncamp-beheerders, Piet en Roelie, hoe we het beste op eigen houtje naar Venetië kunnen gaan. En dat is niet zo ingewikkeld. Vanaf de camping kunnen we naar Punta Sabbioni gaan en daar de boot pakken. Zo gezegd, zo gedaan. Om 12:15 vertrekken we en om 14:00 zetten we al voet aan wal in Venetië! En, hoe Italiaans, het eerste wat ik zie, is een ijssalon met de naam Venice cream

Venetie

Venetië!

Vanaf de kade lopen we zó naar het beroemde San Marcoplein. Dit is hét centrale plein van de stad. De beroemdste bouwwerken vind je hier bijna allemaal. Het Dogepaleis, de San Marco-Basiliek, de Biblioteca Marciana en de bekende toren, de Campanile. Prachtig om midden op het San Marcoplein even om je heen te kijken!

We besluiten om de drukke rijen over te slaan en lopen naar de beroemde Rialtobrug over het Canal Grande. Onderweg vinden Joah en Ella de talloze winkeltjes, waar leuke traditionele spulletjes te krijgen zijn, erg leuk. Maar de Disney-winkel is toch wel de grote favoriet. Op de Rialtobrug is het heel erg druk. We zien hem eigenlijk pas goed als we er vanaf lopen.

Winkeltjes in Venetië

Joah en Ella kijken hun ogen uit in een van de vele winkeltjes.

Na deze flinke wandeltocht is het tijd voor … pizza! Niet zo goed als de pizza op de eerste dag op de camping, maar toch ook erg lekker. En na de pizza besluiten we weer naar huis te gaan, naar onze SunLodge. En ijssalon Venice cream? Daar hebben we niet eens een ijsje meer gehaald.

Verliefd op Caorle

Na ruim een week vakantie kan mijn vriend eindelijk ook aansluiten. Wel zo gezellig dat ons gezinnetje weer compleet is. Hij heeft op het vliegveld een auto gehuurd voor de rest van de vakantie. Tijd dus voor een tripje met de auto! Ideaal om het leuke stadje Caorle te bezoeken, vlak bij de camping. Van onze Nederlandse buren had ik al de tip gekregen om over de pier te lopen, omdat dit heel mooi zou zijn.

De pier in Caorle

De pier in Caorle, met de beeldhouwwerken.

Bij het grote zwemparadijs Aquafollie, op slechts tien minuten lopen van Caorle, kun je gratis parkeren. Ideaal! Tijdens onze wandeling langs het water zien we al snel het pittoreske vissersdorpje verschijnen. Een klein pleintje, omringd door gekleurde huisjes, trekt mijn aandacht meteen. Ik voel me nu echt in Italië! We wandelen door de heerlijke smalle steegjes met leuke kleurtjes en komen uit bij een prachtige ronde toren op een pleintje. Die toren blijkt al uit de elfde eeuw te stammen!

Ook bij camping Pra' delle Torri is het heerlijk spelen bij het water.

Ook bij camping Pra’ delle Torri is het heerlijk spelen bij het water.

Daarna is het tijd om te eten. Het is druk, dus we moeten even wachten op een tafeltje. Ik loop daarom even met de kinderen naar de pier. Aan het einde van die pier vind je de overblijfselen van een oude kerk en een mooie toren. Maar nog bijzonderder is dat in de rotsblokken van de pier allerlei beeldhouwwerken uitgehakt zijn. En elk jaar komen er in juni een aantal beeldhouwwerken bij. Caorle is echt zo mooi, ik ben er helemaal verliefd op geworden. Maar we zijn ook moe, dus we besluiten om een paar dagen later gewoon nog een keer naar Caorle te gaan. Kan ik mooi nog ene keer genieten van al dat moois!

Op naar de zaterdagmarkt van Caorle

Zaterdag is marktdag in Caorle, de ideale dag voor ons tweede bezoekje. Het marktje zelf valt wat tegen. Er zijn heel veel kraampjes met lekker eten, maar er staan weinig kraampjes met lokale producten, sieraden en kunst. Toevallig zien we Piet en Roelie nog lopen. Die weten het allerbeste koffietentje van Caorle te liggen en sturen ons daarheen.

Na de koffie willen we nog even het centrum in, maar natuurlijk zijn alle winkeltjes net gesloten. Een goed moment om de hele pier even af te lopen. Het kerkje is helaas vandaag dicht vanwege een bruiloft, maar we vangen nog wel een glimp op van het bruidspaar.

spelen bij de waterkraan

Wat doe je als het heet is en je verkoeling zoekt? Juist, spelen onder de waterpomp!

Inmiddels hebben we het best warm. En als we dan een waterkraantje zien op het pleintje in het centrum gaan we er helemaal voor. Als snel zijn we allemaal doorweekt. We sluiten ons bezoek aan Caorle nog even af met een gebakje en een cappuccino bij een lokaal bakkerijtje. Op de terugweg stoppen we nog even bij het haventje. Terwijl mijn vriend en ik nog even van de zon genieten, spelen Joah en Ella er nog een hele tijd.

Weer naar huis

En zo gaan we voldaan weg uit mijn geliefde Caorle. En helaas is dat ook de laatste dag van onze vakantie. Het is morgen weer tijd om met het vliegtuig naar huis te gaan. Maar de laatste avond genieten we nog even volop van onze vakantie.

Heb jij zelf ook zin gekregen in een campingvakantie naar Venetië en omgeving? We hebben nog veel meer leuke tips met dingen om te doen in Venetië en de mooiste bezienswaardigheden in en rond Venetië.

• Auteur: Olle
  • Kamperen begon voor mij met een Interrail-avontuur op mijn zestiende. Tegenwoordig ga ik met mijn vrouw én hond op actieve kampeervakantie naar – liefst kleine – campings. Lekker in de natuur, samen mountainbiken, wandelen en af en toe een leuk dorpje bezoeken, dat is waar het kamperen voor mij om draait.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.